tiistai 18. kesäkuuta 2019

Raskausajan erikoisimmat oireet

Tää postaus on keskitetty tällä kertaa kaikille raskaana oleville, jo olleille ja siitä kiinnostuneille.:)
Kaikkihan tietää varmasti nämä yleisimmät oireet raskausaikana, kuten esim. pahoinvointi, väsymys, närästys, turvotus, erilaiset himot joihinkin ruokiin ym. mutta oon huomannut, että kaikista oireista, jotka myöskin ovat ihan normaaleja, ei kauheasti olla puhuttu ja voivat aiheuttaa paljon huoltakin, jos ei ole tietoa, mistä se ehkä johtuu. Vaikka listaan tähän omia tuntemuksiani raskausajan oireista, oon mielestäni selvinnyt melko vähällä enkä ole ottanut hirveästi stressiä ja toivon, ettei ota kukaan muukaan, sillä tää on kuitenkin ihanaa aikaa ja siitä täytyy yrittää pystyä nauttimaan, vaikka oma kroppa muuttuu ihan hurjasti tänä aikana.
kollaasi3Etova olo. Alkuraskaudessa en kärsinyt koskaan siitä perinteisestä aamupahoinvoinnista, mutta mulla oli pitkään sellainen, että monet ruoka-aineet etoi tosi pahasti, enkä pystynyt esimerkiksi kotona välillä syömään miehen tekemää ruokaa, mikä tietysti välillä vähän loukkasikin häntä, mutta en voinut sille mitään. Esimerkiksi ihan mun lemppariruoat oli boikotissa hetken aikaa. Onneksi tämä helpotti jo muutaman kuukauden jälkeen ja pystyin taas syömään täysin normaalisti. Töissä tuli ihan muutaman kerran yhtäkkiä pahoinvointikohtaus kesken asiakkaan, mutten onneksi ole oksentanut, kuin yhden ainoan kerran johtuen pahoinvoinnista!

Pääkipu. Toinen oire alkoi myös ihan alkuraskaudessa, mutta tämä vaivaa edelleen ja toivon, että tää helpottaa/ poistuu kokonaan, kun raskausaika on ohitse. Mua nimittäin sattuu päähän, kun menen saunaan. Lämmön vaikutuksesta mun otsan ja silmien alueelle tulee sellainen kova paine ja joudun peittämään kädellä silmät ja otsan aina, kun heitetään löylyä. Saunomista en tosiaan ole lopettanut, mutta onhan tämä vähän ärsyttävä oire, varsinkin, jos rakastaa saunomista yhtä paljon, kuin minä! Neuvolassa epäiltiin tämän johtuvan saunan lämmöstä johtuen kohonneesta verenpaineesta. Muuten mun verenpaine on siis ok.
kollaasi2
Kuvannut: Pipsa

Aivasteleminen. Tämä oire alkoi myös alkuraskaudessa ja itse asiassa jo ennen plussaamista! Mua nimittäin alkoi aivastuttamaan ihan hirveästi ja aivastelen edelleen!

Keskiraskaudessa mulla ei ilmennyt mitään uusia juttuja närästystä ja normaalia nivusten kipeytymistä lukuunottamatta, mutta nyt loppuraskaudessa on tullut taas muutama vähän erikoisempi oire. 

Nenäverenvuoto. Mulla ei ole oikeastaan koskaan ennen tullut verta nenästä, joten pelästyin jonkin verran, kun ensimmäisen kerran sitä tuli aika reippaasti, kun oltiin äitini ja Hessun kanssa lenkillä. Pyysin äidiltäni paperia, jotta voin niistää nenäni ja yhtäkkiä paperi oli ihan veressä! Mulla saattoi tulla verta nenästä jopa pari-kolme kertaa päivässä, mutta rautalisän lisäämisen jälkeen onneksi enää melko harvoin.
kollaasi1
Painajaiset. Mä olen nähnyt enemmän painajaisia, kuin koskaan näin raskausaikana. Usein ne keskittyy siihen, että mun mies pettää ja jättää mut, joudutaan myymään meidän talo ja kaikki on palasina. Tää uni on aina tavallaan erilainen, mutta lopputulos on aina sama ja se että itken hysteerisesti. Olen lukenut, että tämä on hyvin tavallista ja unet monilla myös samanlaisia, että mies jättää. Liekö alitajunnassa hormoneista johtuen sitten joku pelko siitä, että perhe hajoaa, kun pikkuinen on tulossa maailmaan vai mikä, mutta sais loppua jo! 

Levottomat jalat. Ehkä yksi hirveimmistä asioista ikinä! Ne ketkä on kärsinyt joskus levottomista jaloista tietävät, mistä puhun. Usein tämä oire iskee ilta-aikaan, kun keho rauhoittuu ja on aika mennä nukkumaan, mutta valitettavasti joskus muulloinkin. Me oltiin just kaveripariskunnan kanssa leffassa ja just sillon mulle iski levottomat jalat ja oikeastaan koko leffakokemus meni ihan pilalle. Pyörin ja hyörin penkissäni ja heiluttelin jalkoja puolelta toiselle. Meinasin jo pyytää miestäni hakkaamaan mun jalkoja, että helpottais edes vähän ja katsoin vähän väliä kelloa, että koska tää leffa loppuu, että pääsen ulos salista ja kävelemään. Tuntuu siis, että jalkoja on pakko heilutella kokoajan pakonomaisesti ja niillä vois juosta vaikka maratonin. 

Sormien jäykkyys. Vimeisimpänä oireena, mikä alkoi mulla itse asiassa vasta kaksi viikkoa sitten on kaikista inhottavin. Huomasin nimittäin eräänä aamuna herätessäni, etten saanut puristettua mun sormia nyrkkiin vaan ne oli jäykkänä sellaisessa "barbikäsi" asennossa. Pelästyin tätä aika paljon että mitäs hemmettiä, onko mun kädet halvaantuneet, mutta kun nousin ylös ja heiluttelin käsiäni hetken aikaa, sormet normalisoituivat ennalleen, mutta kipu jäi niveliin ja sormet lonksuivat. Ok, en halvaantunut, mutta maalasin jo kauhukuvia nivelreumasta, kunnes hieman googlettelin ja huomasin, että monella muulla oli täysin samanlaisia oireita ja se on ihan normaalia loppuraskaudessa. Tämä sormien jäykkyys johtuu siis siitä, että samat hormonit, jotka valmistavat lantiota tulevaan synnytykseen ja aiheuttavat muun muassa liitoskipuja pehmetessään, aiheuttavat ihan samalla tavalla muuallekin kehoon nivelten ja luiden pehmenemistä ja näin sormien nivelet tuntuvat jäykiltä ja voivat jopa mennä sijoiltaan jos niitä kovin rasittaa! Luin, että joku oli saanut sormensa sijoiltaan, kun oli kantanut painavia kauppakasseja kotiin. Hui!

Oliko sulla raskausaikana erikoisia oireita?

4 kommenttia:

  1. Hei taas Silja🙂 Täytyy kommentoida näihin raskausoireisiin, kun niin tuttua: varsinkin tuo aivastelu, joka alkoi heti raskauden alettua, niin tuon tunnistin 🙂 Ja yhtä tuttu on levottomista jaloista kärsiminen (ja on edelleen vaikkei raskaana ole aikoihin ollut). Kun on väsyneenä kaatunut sänkyyn ja juuri nukahtamaisillaan alkaa tuo jalkojen inhottava tunne ja pitää potkia ja heilutella jalkoja joskus kauankin, ääh. Ja nukkuminen viivästyy. Minä en oksentanut kumpaakaan poikaa odottaessani kertaakaan raskauspahoinvoinnista, mutta juuri tuo etova olo oli monet kerrat, alkuraskauksissa ainakin. Minun suurin ruokahimoni oli raskauden aikana ruisleipä! Pidin ehkä Oululaisten leipomon pystyssä, koska söin paketti toisensa perään heidän jälkiuuniviipaleitaan 😆😋

    VastaaPoista
  2. Hei kiitos viestistäsi Hanna, ihanaa kun kommentoit! Hauska kuulla, että samoja oireita löytynyt sinultakin!:D Levottomat jalat ovat kyllä yhtä piinaa ja muistan myöskin oireilleeni tästä ennen raskauttakin! Onneksi silloin hyvin harvoin, mutta nyt sitte sekin edestä!

    Mun ruokahimonani on ollut myös ruisleipä, johon päälle avokadoa, suolaa ja pippuria ja erikseen syötyinä suolakurkut ja paprika. Löytyi kyllä se epäterveellisepikin himo ja se oli Hese-ateria.:"D ihan kauheeta

    VastaaPoista
  3. Nyt on aivan pakko kommentoida. Ihan uskomatonta!olen nyt kolmatta kertaa raskaana ja kahdessa aiemmassa ja tästäkin raskaudessa mulla on ollut myös toi kuuman aiheuttama otsakipu! Vikasta tiesin olevani raskaana jo ennen testin tekemistä kun avasin kuuman uunin luukun ja se höyryävä ilma osui mun otsaan ja sattui! Neuvolassa ja äitiyspolilla katsoivat vähän kieroon kun tästä kerroin mutta ihana kuulla että joku muukin kärsii samasta oireesta 😂 suihkussa myös liian kuuma vesi saa mun otsan kipuilemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikä!! Hei ihanaa oikeasti löytää sielunkumppani tälle asialle, sillä mäkään en ole kuullut, että kukaan muu oirehtisi tällä tavalla raskaudessa ja neuvolassa oli vähän höntti olo!:"D Ja juu liian kuuma vesi kasvoilla tuntuu myös otsassa!

      Poista

Kiitoksia paljon viestistäsi.:)

Huom! En julkaise kommentteja, jotka koen liian henkilökohtaisiksi tai loukkaaviksi.