sunnuntai 31. maaliskuuta 2019

Viimeinen maaliskuuta

IMG_2782
Mukavaa sunnuntaita.♡ Tänään on viimeinen päivä maaliskuuta ja arvaatteko mitä! Mulla alkaa kuukauden päästä kesäloma, josta jäänkin suoraan äippälomalle! Aika hullua kyllä ajatella vielä mitään kesää, kun ulkona on edelleen isoja lumikasoja, mutta toivon, että ne kaikki kerkiää sulamaan vielä ennen sitä.
Kelloja siirrettiin viime yönä tunti eteenpäin ja olen ollut aika sekaisin, kun päivä on mennyt niin nopeasti. En ole tänään oikeastaan tehnyt mitään erikoista, oon tyyliin makoillut koko päivän sohvalla, selannut sisustusideakuvia Pinterestistä, kuunnellut maailman parhainta podcastia: Kaverin puolesta kyselen, pessyt pyykkiä ja vaan ollut.
IMG_2972
Sain viime viikolla hieman huonoja uutisia. Olin jokin aika sitten sokerirasitustestissä, mikä tehdään siis kaikille, joilla on sukurasitteena 2. tyypin diabetes sekä yli 25 vuotiaille raskaana oleville ja neuvolasta soitettiin sen tuloksia.. Mulla oli kaikki muut arvot ok, mutta paastoarvo pikkuisen koholla ja joudun nyt alkaa tarkkailemaan syömisiä ja ottamaan verensokeria itseltäni kolmasti päivässä. Tää uutinen oli mulle shokki ja oon tosi pettynyt. Niin pettynyt, että purskahdin itkuun töissä, kun sain tämän puhelun. Mä inhoon piikkejä ja verta yli kaiken ja tää asia on mulle vaan tosi kova pala. Ärsyttää, että joudun stressaamaan ylimääräistä tämän takia. Tiedostan kyllä, että mun sokerinkulutus on ollut välillä suurtakin, sillä rakastan makeaa, mutta en olis silti uskonut, että tässä käy näin. Toivon, että sokerin vähentämisen seurauksena mun ei tarvitsisi piikittää enää, kuin kerran viikossa. Insuliinia en onneksi siis saa, tässä seurataan vain laskeeko paastoarvo.
Nyt oon yrittänyt syödä esim. jäisiä mansikoita järkyttävimpään sokerinhimooni, sillä marjat on onneksi ok, mutta esimerkiksi viinirypäleet kannattaa jättää suosiolla pois, kun niissä on niin paljon sokeria. Arvatkaa oliko kivaa, kun pomoni toi viikonloppuna meille töihin jättisangollisen metrilakuja, enkä saanut syödä niistä yhtäkään.. No mutta täytyy ajatella, että pikkuisen eteen mitä vain ja että kolme kuukautta ei ole kuitenkaan loppu elämä. Ja onhan se ihan hyvä vähän vähentää makean syöntiä, vaikka se näin aluksi vaikealta tuntuukin.
IMG_2778
Tosta aikaisemmin mainitsemastani podcastista sen verran, että kannattaa kuunnella muutama jakso Kaverin puolesta kyselen, jos ette ole tästä vielä kuullut! Olen tänäänkin nauranut melkein vedet silmissä täällä. Ihan mahtavia juttuja ja kiva kuunnella samalla vaikka siivoillessa, meikatessa tai muuta tehdessä!

Olisko muuten jotain, mitä tykkäisitte lukea tai nähdä blogissani? Erilaisia ideoita saa heittää vapaasti, jos jotakin tulee mieleen.:) Ihanaa tulevaa viikkoa kaikille!
IMG_2973

8 kommenttia:

  1. Hei, ymmärrän, jos on vähän pettynyt olo, kun tietenkin toivoo, että kaikki menisi ilman mitään häikkiä. Mulla oli omassa raskaudessani myös yksi terveysongelma, johon jouduin ottamaan lääkettä ja se harmitti myös tosi paljon. Kaikki meni kuitenkin hyvin. Tsemppiä ja iloa odotukseen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sulle paljon tästä tseppiviestistä.♡ Täytyy yrittää ajatella, että tää on vaan pieni paha, jos kaikki muu menee hyvin.

      Poista
  2. Ois kiva nähdä, mitä kaikkea oot hommannut vauvaa varten. Vaatteita, tarvikkeita jne. Ja ootko jo alkanut laittaa vauvan huonetta. Onnea loppuodotukseen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta ideasta, tällaisen postauksen voisin kyllä toteuttaa jossain vaiheessa!:)♡

      Poista
  3. Ihania kuvia! <3 Onpa ikävä kuulla tosta verensokerijutusta, mutta usko pois, se helpottaa ajan kanssa. Nimimerkillä nyt 2 kk ilman karkkia, jätskiä, keksejä, kakkuja yms ollut. Alkuun oli tosi vaikeaa tälläiselle sokerihiirelle, mutta ei enää tee edes mieli samalla tavalla. Ja siihenkin on oppinut, että silloin kun tekee, esimerkiks hedelmistä, marjoista ja vähäsokerisista proteiinipatukoista (jokuset on tooosi hyviä!) saa eri tavalla sen helpotuksen mitä joskus. Oon myös joutunut verensokeriani tarkkailemaan välillä ja se pistäminen yms ei tunnu enää oikeestaan miltään, vaikka aluks se vähän hirvitti ja inhotti, eli myös siihen voi tottua :) Toki mulla ei samanlaista pelkoa/inhoa ollut piikkejä ja verta kohtaan, mutta silti. Paljon tsemppiä! <3

    Kiitos podcastvinkistä, meenkin tutustumaan tuohon töiden jälkeen! Oon ite hiljattain vasta löytänyt podcastien maailman ja kuunnellut aika paljon mm. Nonsensepodia ja Papupatapodia, kivaa tekemistä vaikka kotitöiden ohessa :)

    Erika

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon sulle tästä ihanasta tsemppiviestistä.♡ On ollut kyllä ihan mahtavaa, kun mun ympärillä olevat ihmiset on kannustaneet ja tukeneet mua kovasti ja täältäkin tulee tsemppauksia, nää merkitsee mulle tosi paljon.

      Eilen sain kotiin nämä mittausvälineet ja tänään oli eka päivä pistää itse ja pakko kehua, että ihan hyvin se sujui, vaikka purin hammasta, kuin viimeistä päivää!:D Ehkä tähän tosiaan tottuu pikkuhiljaa.

      Hei mun täytyy kans kuunnella noita sun ehdottamia podcasteja, oonkin kuullut työkaverilta noista, että ovat kans aika koukuttavia!

      Poista
  4. Hyvin se menee! Mä olen mitannut verensokereita kaikissa kolmessa raskaudessa ja kyllä siihen tottuu. Samoin kuin löytämään terveellisempiä herkkuja.

    Mun paastoarvot parani kun söin aamuyöllä herätessä vähäsen, tyyliin pähkinöitä, näkkärin tai puolikkaan banaanin. Eli kehoni ei kestänyt sitä jos tuli liian pitkä paasto. Mut kannattaa jutella tästä oman terkkarin kanssa. Mulla tässä viimeisessä raskaudessa paastoarvot oli korkeita ennen kuin tein tämän muutoksen vaikka söin todella terveellisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsemppiviestistä.♡ Oon nyt viikon verran mittaillut ja kyllä se tästä. Edelleen pelkään tota neulaa, mutta hammasta purren oon vaan pistänyt. Onneks noi nykyajan sokerinmittauslaitteet on tehty niin helpoiksi ja mikä parasta, neulan "syvyyttä" saa itse vaihdella asteikosta 1-5, eli pistäminen ei tunnu niin pahalta!:) Arvotkin ovat olleet ihanteelliset.♡

      Poista

Kiitoksia paljon viestistäsi.:)

Huom! En julkaise kommentteja, jotka koen liian henkilökohtaisiksi tai loukkaaviksi.